Hela Sverige
Logotyp för Hela Sverige Logotyp för Hela Sverige Hoppa till huvudinnehållet
Artikel

Fria metoder – Porträtt och intervju.

Rita samtidigt av varandra två och två utan att titta på pappret, en övning som ofta lockar till skratt. Samtidigt tvingas man att titta på den andra personen och söka kontakt. När deltagarna sedan redovisar för varandra så berättar de också vad de ritat: vad var det första som de såg hos den andra personen? När de intervjuar varandra kan de ställa frågor som; vad är viktigt för dig, vad tycker du om, vad tycker du illa om? Vad gör dig glad? Vad gör dig ledsen?

Instruktioner:

Be deltagarna dela upp sig två och två och sprida ut sig. Var och en skall utan att titta på pappret rita av den andres ansikte.
Rita därefter in munnens form och ögats form. Deltagarna får endast titta på pappret för att mun och ögon ska komma någorlunda rätt i ansiktet. Visa teckningarna för varandra.
De två personerna ska sedan berätta vad de först såg i den andres ansikte, omedelbart innan deltagaren skulle rita av ansiktet. Vilket intryck fick de av varandra? Stämmer dessa intryck med min egen självbild? Berätta något om dig själv för den andre personen!
Samla in alla parens teckningar, blanda och vänd högen upp och ner. Lägg därefter fram en bild i taget och låt hela gruppen gissa vem bilden föreställer. Den som bilden föreställer får sedan kommentera sina personliga reaktioner över bilden. Bilden lämnas sedan över till den det föreställer

När
Metoden kan användas i en paus för att ge mer energi, eller som en lära känna-övning.

Hur lång tid
Ungefär en halvtimme.

Resultat
Lär känna varandra lite mer, få en djupare kontakt, få vara kreativ och ha kul.

För hur många
Ganska obegränsat då större delen av övningen genomförs i par.

Kommentar: passar bäst när ni vet vad gruppens medlemmar heter, varifrån de kommer, något om deras bakgrund etc. Nu kan gruppen våga närma sig varandra lite mer, så att de vågar visa både sympati och tillit. Metoden är perfekt vid styrelseutbildning eller vid en längre kurs.