Hela Sverige
Nyheter21 november, 2022

Service i samverkan – invigning av digitala servicepunkter i Ljungby.

Foto: Sigrid Larsson. Bild från invigningen av den digitala servicepunkten i Lidhult.

Med ett klick kan du nu snabbt få tag på en snickare, hitta kontaktuppgifter till ridklubben eller ta reda på vad som händer i helgen. Om du befinner dig i någon av tätorterna i Ljungby kommun vill säga.  

I oktober invigdes sju digitala servicepunkter i sju tätorter i Ljungby kommun. Punkterna består av höghastighets-wifi och skyltar med QR-koder, som placerats på naturliga mötesplatser – sex lanthandlare och en pizzeria. När du läser av koden med din telefon kommer du till de lokala utvecklingsgruppernas hemsidor, där det finns uppdaterad information om service, föreningsliv, näringsliv och turism på orten.  

Det är inte bara nyinflyttade och turister som har glädje av de nya digitala servicepunkterna. 

– Jag tycker att det är ett jättebra initiativ för att få aktuell information. Man kan bli lite hemmablind när det gäller turism, evenemang eller sådant som händer i föreningslivet, säger Kaj Olsson, boende i Lidhult, till tidningen Smålänningen.

Anders Olsson är ideellt engagerad i Bolmsö-Tannåker och var projektledare för genomförandet av de digitala servicepunkterna.  

– Vi var egentligen klara för två år sedan, men pandemin ställde till det så att vi inte kunde ha invigningen förrän nu, säger han.

Alla de lokala utvecklingsgrupperna har jobbat med att utveckla och strukturera sina hemsidor, och fortsätter att göra det även efter projektets slut. I Bolmsö-Tannåker är man nu i färd med att ta fram digitala kartor.  

– En positiv effekt av projektet som vi kanske inte tänkte på innan, är att vi alla har lärt oss mycket om hur man strukturerar information så att det blir tillgängligt på en hemsida. Engagemanget för att fortsätta utveckla hemsidorna fortsätter, säger Anders Olsson. 

De digitala servicepunkterna i Ljungby är en av många servicelösningar som tagits fram de senaste åren inom projektet Service i samverkan, som drevs av Hela Sverige ska leva.

Inspireras av fler smarta servicelösningar från projektet i Servicebanken.

Läs mer om arbetet i Ljungby: Ett digitalt kliv för lokal service