Hela Sverige
Logotyp för Hela Sverige Logotyp för Hela Sverige Hoppa till huvudinnehållet
Artikel
Dokumentation från webbinarium:

Om socialt stöd för unga i landsbygder.

I del fyra av Hela Sverige ska levas utbildningsserie om och för unga i landsbygder belyser Emma Ottosson betydelsen av samverkan mellan olika samhällsaktörer.

Samverkan mellan olika samhällsaktörer kan vara en väg framåt för att stärka organiseringen av unga och barns sociala stöd, inte minst i landsbygdskommuner där resurser ofta är knappa.  

Under hösten genomför Hela Sverige Ska Leva en utbildningsserie där vi vill bidra till kraftsamling och utgöra ett forum för kunskapslyft kring frågor som berör unga i landsbygder.

På ett webbinarium den 14e december utforskade vi organiseringen av socialt stöd för barn och unga utifrån ett landsbygdsperspektiv. Emma Ottosson, licentiand i arbetsintegrerat lärande vid Högskolan väst och Campus Västervik, talade om hennes forskning där hon undersökt hur verksamheter kan organiseras för att fler barn ska få stöd, och hur samverkan och lärande mellan professionella kan vara en del av organiseringen. Forskningen baseras på en fallstudie om utökad samverkan mellan elevhälsa och fritidsgård i en landsbygdskommun.

Emma har arbetat med en fallstudie där hon observerat professionella i deras interaktioner med barn och unga, samt intervjuat professionella inom elevhälsa och fritidsgård för att kunna identifiera framgångsfaktorer i arbetet med socialt stöd och identifiera faktorer som gör att barn söker stöd. Fallstudien genomfördes i en kommun där man valt att testa en ny samverkansmodell mellan fritidsgård och elevhälsa för att bättre kunna fånga upp och identifiera barn och unga i behov av socialt stöd.

Emmas presentation i korthet:

  • Nya samverkansmodeller kan bidra till att främja arbetet med att identifiera barn och unga i behov av socialt stöd. Detta då det gränsöverskridande arbetet främjar gemensam kunskap och kunskapsutbyte om barn och unga.
  • Relationsskapande arbete ger förutsättningar för att skapa utrymme för barn och unga att söka och initiera stöd. Tillgänglighet och främjande insatser för att stärka barns egna agens är därför viktigt.
  • Professionella som arbetar med socialt stöd besitter ”tyst kunskap” som är central för att arbeta med socialt stöd för barn och unga. Genom samverkan artikuleras denna kunskap och sprids till andra som möter unga.

Under webbinariet deltog också publiken aktivt genom att ställa frågor om:

  • Hur sekretesslagstiftning kan begränsa arbetet för att stärka unga.
  • Olika samverkansformer där civilsamhälle och föreningsliv också kan ingå som en viktig aktör som kan fånga upp unga i behov av stöd.
  • Utmaningar och möjligheter med att ”alla känner alla” i mindre orter: kan vara en styrka då det kan vara lättare att fånga upp unga i behov av stöd, samtidigt en utmaning då unga kan vara rädda att dela med sig av information med rädsla för att det ska nå ”fel” person.
  • Mobila lösningar som svar på resursbrist, exempel: rullande ungdomsmottagning. Mer om detta här: https://www.landsbygdsnatverket.se/nyheterochartiklar/nyhetsarkiv/149serviceilandsbygderrullandeungdomsmottagningarochsocialainnovationer.5.255f72e81830fdabeddbc37d.html

Ta del av Emmas presentation.

Se en inspelad version av webbinariet.

Ta del av dokumentationen från tidigare webbinarier.